HISTORIE
'Onze technische vaardigheden en hun oorsprong'

Onno heeft tijdens zijn studie aan de Rietveld Academie en zijn stage bij Wessel Couzijn veel gepionierd op ‘t gebied van bronsgieten. Het was een tijd van vochtige kelders en cokes gestookte ovens. Uiteindelijk heeft hij bij Joosten (de aartsvader van alle hedendaagse gieters) meegewerkt aan het gieten van het Unilever Monument van Wessel Couzijn. Dit was een waar huzarenstuk, vele deskundigen hielden het gieten ervan niet voor mogelijk. Deze periode van praktijkervaring, interesse en onderzoek is van grote invloed op zijn volgende stappen en de ontwikkeling van z'n technische vaardigheden: 1960 Emigratie naar de USA, 1961 stage bij beeldhouwer Jacques Lipchitz te New York, 1962 dienstplicht in het amerikaanse leger, 1963 autorit van New York naar San Francisco om daar te gaan wonen en voorbereidingen te treffen voor de oprichting van een gieterij.



THE SAN FRANCISCO ART FOUNDRY
De San Francisco Art Foundry werd opgericht in 1966 als opvolger van Foundry III, een initiatief van Onno de Ruijter, Jan Goossen, Dick van der Linden en Jacques Overhoff. Amsterdammers en vrienden van elkaar. Jacques Overhoff woonde en werkte al een poosje in San Francisco en had een opdracht waarbij hij een bronsgieter nodig had. Er werd afgesproken een gieterij op te zetten waarbij het geld van de opdracht van Jacques als beginkapitaal gebruikt kon worden.

Een aantal jaren later had de gieterij een betere locatie nodig. Jan Goossen en Dick van der Linden hadden zich inmiddels teruggetrokken. Andere kunstenaars zoals Jeff Fogman en George Goyer meldden zich aan om mee te doen. De naam werd veranderd in San Francisco Art Foundry. Deze gieterij was niet alleen een bronsgieterij maar tegelijkertijd een smeltkroes van kunst en kunstenaars. Op de bovenverdieping van het gebouw waren ateliers, op de begane grond de bronsgieterij en de werkplaats.

Rol Brenneman heeft jaren in de gieterij gewerkt, hij was kunstenaar en hielp met ciseleren en patineren. Andere kunstenaars die de gieterij een warm hart toedroegen waren Chester Comstock, Ruth Asawa, Aris Demetrios, Nancy Gann, Fletcher Benton, Rico Lebrun, Sascha Schnittmann en John Battenburg.
In deze omgeving, tussen de kunstenaars, groeide Wessel de Ruijter op; de gieterij was zijn thuis. Zijn eerste beeld maakte Wessel nadat hij heel erg onder de indruk was van de beelden van John Battenburg
.


Acrobats van Aris Demetrios te Los Angelos
gietwerk S.F. Art Foundry


Grizzly Bear, University van Montana
gietwerk S.F. Art Foundry

KOEKANGE
In 1970 keert de hele familie terug naar Holland, zij gaan wonen in Koekange in Drenthe. Onno is in Amerika als gieter teveel bezig geweest met het werk van anderen en wil nu graag zelf beelden maken. Hij besluit te gaan steenhouwen. Uiteindelijk doet hij dat zo’n twintig jaar en in die tijd levert hij veel groot monumentaal werk af bovendien maakt hij ook de complete ontwikkeling mee van hand- naar luchtgereedschap. In deze jaren wordt Onno een autoriteit op het gebied van steenhouwen.

Intussen ontdekt Wessel via zijn brommers de mechanische techniek en de aantrekkingskracht ervan zal hem nooit meer loslaten. Momenteel uit zich dat bijvoorbeeld in de passie voor oude Studebakers, een gekte die hij ook alweer jaren deelt met zijn vader


Aambeelden

Steenhouwers-bok


MEPPEL
In 1982 gaat Wessel naar de Kunstacademie in Kampen maar die houdt hij in '84 alweer voor gezien. Hij besluit te gaan varen als matroos op een binnenvaartschip. Daar moet hij van alle markten thuis zijn maar vooral de machinekamer met het benodigde laswerk trok hem erg aan. Na het varen volgde hij snel een intensieve opleiding en zo behaalde hij vele lasdiploma’s. De liefde voor metaal en de bijbehorende technieken, zoals smeden, lassen, verspanen, plaat- en constructiewerk, was bij hem snel gegroeid. Die bagage neemt hij mee als hij in 1994 besluit samen met zijn ouders Van den Berg - Art & Ornament op te richten. In de navolgende periode ontwikkelt Van den Berg het plaatwerken in koper tot alternatief voor het bronsgieten, met name voor het grote openbare werk. Tot op heden is onze technische kennis en ontwikkeling een pijler van het bedrijf

 

 

 



Fontein Ruth Asawa voor Hyatt House Plaza San Francisco
gietwerk S.F. Art Foundry



Onno en Wessel Couzijn in overleg

Detail in werkplaats

Vervoer van het Unilever monument

San Francisco Art Foundry


Studebaker